İYİ BİR ANKET HAZIRLAMAK...
GİRİŞİMCİLİK

İYİ BİR ANKET HAZIRLAMAK...

Anket, önceden belirlenmiş sorular aracılığı ile sistematik bir bilgi toplama yöntemidir.

Dolayısıyla öncelikle elinize bir kağıt kalem alın! Aşağıdaki sorulara cevap vererek işe başlayalım;

  • Anketimizin amacı ne?
  • Hangi/nasıl bilgilere ihtiyacımız var?
  • Anketi kim hazırlayacak?
  • Daha önceden yapılmış, referans alınabilecek bir çalışma var mı?
  • Anketi hazırlamak için gerekli olacak kaynaklar neler?
  • Bu bilgileri kimlerden toplayabiliriz? (Ulaşmaya çalıştığımız bir hedef grup var mı? Yaş grubu, cinsiyet, eğitim durumu …)
  • Hedef grubumuz kaç kişi?
  • Anketimizin uygulama yöntemi ne olacak? (Yüzyüze, mail, telefon, posta …)
  • Sonuçları kim kullanacak?
  • Topladığımız verilerin analizi nasıl yapılacak ve nasıl raporlanacak?

Anketimizi kafamızda planladığımıza göre, yeni iş setimize geçebiliriz….

Adım 1) Anket sorularına ve soru tiplerine karar vermeliyiz. Aklınıza gelen tüm soruları not edin. Öncelikli olarak mükemmel soruları aramıyoruz. Ama, sorularımız;

  • Açık ve net: İfadeler net ve kolay anlaşılır olmalı. Anketi cevaplayan kişiler kullandığınız teknik terimleri bilemeyebilirler. Sorularınızdan herkes aynı anlamı çıkarmalıdır.
  • Geçerli: Nasıl bir şeyin ağırlığını metre ile ölçemezsek, sorular da, cevaplanmasını istediğimiz konularla bağlantılı olmalıdır.
  • Kısa: Sorularınız çok uzun olmamalıdır. Karşınızdakinin kafasını karıştırıp dikkatini dağıtacak uzun sorulardan kaçının.
  • Belirli: Sorularınız sadece ölçmesi gereken konuyu sormalı.  Aynı cümle içinde birbirine bağlanmış birden fazla soru sormayın. Tek bir soruda tek bir konuyu sorun.
  • Anlaşılabilir: İfadenin herkes tarafından anlaşılır olduğundan emin olun. Gerekiyorsa ek açıklamalar yapın. Teknik terimlerden kaçının.
  • Ölçülebilir: Özellikle cevapların birbirinden tam olarak farklı olduğundan emin olun. Birbirine yakın cevaplar sorularınızı cevaplayan kişilerin kafalarını karıştırabilir.

Anketleri hazırlarken kullanabileceğimiz farklı soru tiplerine göz atacak olursak;

Derecelendirme Soruları: Bu tip sorularda, sorulan konunun belirli kriterlere göre derecelendirilmesi istenir. Mesela bir ürünü 1’den 5’e kadar puanlamaları istenir.  Bazı anketlerde ise insanlara verilen ifadeye ne kadar katıldıkları sorulur.

Bir evin pencereleri geniş olmalıdır:

  1. KESİNLİKLE KATILMIYORUM
  2. KATILMIYORUM
  3. KARARSIZIM
  4. KATILIYORUM
  5. KESİNLİKLE KATILIYORUM

Kullandığınız  ürünümüzü 1 ile 5 puan arasında değerlendirir misiniz?

1                                  2                             3                           4                       5

Tercih Belirleme Soruları: Cevaplayıcılara seçenekler verilir ve tercih belirtmeleri istenir.

Hangi ürünlerimiz kullanıyorsunuz?

  1. Çikolatalı pasta
  2. Su böreği
  3. Damla sakızlı dondurma
  4. Meyveli kurabiye
  5. Hiçbiri

Yorumlar ve Açık Uçlu Sorular: Net cevapları olmayan, yoruma açık sorulardır. Değerlendirmesi zordur ve uzmanlık ister. Bu tip soruların otomatik olarak istatistiği de alınamaz.

Demografik Sorular: Demografik sorular cevaplayanların  cinsiyet, yaş, eğitim, gelir düzeyi, medeni hal  gibi kriterlere göre daha küçük gruplara ayırmak için kullanılır.

Anket bu tip kriterlerin cevaplar içindeki ağırlıklarını ölçmeyi hedefliyorsa, bu tip sorular önem kazanır.

Adım 2) Anketin başına bir giriş yazısı oluşturmak. Anketin ne amaçla yapıldığını, toplanan bilgilerin nasıl kullanılacağını, kişisel önem arz eden bilgilerin gizliliğinin korunacağına dair bir yazı, anketi  cevaplayan kişileri bilgilendirir ve rahatlatır.

Adım 3) Örnekleme yapmak ve anketi yaymak: Anketimizin uygulamasını yaptığımız aşamadır. Belirlediğimiz anket yöntemine (Yüzyüze, mail, telefon, posta …) uygun olarak, belirlediğimiz hedef grupta anketimizi yaparız.

Adım 4) Cevapların toplanması.

Adım 5) Toplanan cevaplardan incelenerek anket raporunun oluşturulması:  Eğer doğru soruları, doğru şekilde, doğru gruplara sorduysanız,  (her ne kadar uzmanlık gerektirse de) fazla zorlanmadan halledebilirsiniz. Öncelikle kendinize uygun değerlendirme tekniğini belirleyin. En çok kullanılanlardan biri, frekans dağılımını ölçmektir. Yani ankete verilen cevapların basitçe sayılması ve gruplandırılmasıdır.

Author Info

Ece İdil Kasap

She is the wise one you would like to have with you when you meet an investor or when you start make money! “I love startup finance, valuation, business model canvas, marketing, games…”