GONNA NEDEN BAŞARISIZ OLDU?
GİRİŞİMCİLİK

GONNA NEDEN BAŞARISIZ OLDU?

Viveka olarak desteklediğimiz Gonna  girişiminin kurucularından Onur Şentüre bu hafta içerisinde  projenin neden başarısız olduğuna dair bir yazı paylaştı…

Bu yazıyı biz de son derece samimi ve yararlı bulduğumuz için sizlerle paylaşmak istedik. Yazının orjinalini https://medium.com/p/facc7841ad86 adresinde bulabilirsiniz.

Gonna Neden Başarısız Oldu?

Gonna benim ilk girişim projemdi. Bu proje ile MIT Enterprise Forum Turkey İş Planı Yarışması’nda ikinci olmayı başarmıştık. Projemiz, kullanıcıların ilgi alanlarına göre sosyal bir ajanda oluşturmalarını sağlayan web tabanlı bir proje oluşturmayı amaçlıyordu. Gonna’nın temelleri Bilkent Üniveristesi Kütüphanesi’nde, üç genç, hevesli ve azimli bilgisayar mühendisi tarafından atıldı. Projenin hedef kitlesi gençlerdi. Çalışmalarımızın geçerliliğini sorgulamak için hiç dışarıya çıkıp, muhtemel kullanıcılarımız ile konuşmadık. Peki, proje neden başarısız oldu? Bu başarısızlığın altında yatan birçok neden var, gelin birlikte inceleyelim.

Güçlü Bir Gelir Modelinin Olmaması

Kendi kullanıcı kitlesini yaratmaya yönelik projelerin güçlü ve geçerli bir gelir modeline ihtiyacı vardır fakat Gonna’nın böyle bir gelir modeli yoktu. Yatırım şirketleri bu konu hakkında soru sorduğunda, etkinlikler düzenleyen şirketlerden reklam alacağımız söyledik fakat sonrasında bunun gerçekçi bir cevap olmadığını, hiç reklam alamayarak öğrendik.

Pazarlama ve Satış Alanında Tecrübe Eksikliği

3 bilgisayar mühendisi olmamız nedeniyle, pazarlama ve satışın bir işte ne kadar önemli olduğunun farkında değildik.

Kullanıcı Sadakatini Kazanamamak

Biraz klişe olmakla birlikte, viral döngülerin önemli olduğunu biliyordum. Gonna böyle bir dögüye sahip değildi. Bu nedenle, yeni kullanıcıyı siteye getirmek oldukça zordu ve çok yavaş gerçekleşiyordu. Gonna gibi yeni kurulan girişimlerde yavaşlık projeyi öldürür.

Kullanıcıya Sağlanan Belirsiz Katma Değer

İnsanlara uygulamanın özünü ve katma değerini anlatamıyorduk. Kullanıcıların %90’ı uygulamayı açtıkları zaman ne işe yaradığını, ne yapmaları gerektiğini anlayamıyordu.

Zayıf İçerik

Gonna gibi yeni kurulan girrişimlerde içerik anlaşmaları çok önemli bir rol taşıyor. Fakat, bizim Mybilet, Biletix, Dakick gibi, bizim için en önemli içerik sağlayıcılarla hiçbir anlaşmamız yoktu. Bunu fark edince, Dakick API’ını kullanarakdaha detyalı ve zengin bir içerik sunmaya çalıştık, buna rağmen yeterli sayıda kullanıcıyı uyglamaya çekmeyi başaramadık. Konu ile alakalı ve zengin bir içerik çok önemli, bunun üzerinde çalışın!

Kullanıcı Geri Bildirimlerini Duymazdan Gelmek

Girişiminizin ürün yöneticisi olarak, kullanıcılarınız ne dediğini her zaman dinlemeniz gerek. Eğer geri bildirim alabilecek herhangi bir kanalınız yoksa, mevcut veya potansiyel kullancıılarınızdan aldığını geri bildirimlere kulak tıkıyorsanız, eğer ortada bir sihir yoksa, başarısızlığa uğrayacaksınız.

Herzaman Mobil İle Başlayın

Gonna ilk olarak web’de yayınlandı. Bunun bir hata olduğunu anladığımız anda mobil uygulamaya pivot ettik fakat bunun için oldukça geç kalmıştık.

Tüm bu olumsuzluklara rağmen, Gonna bizi oldukça güçlü bir ekip haline getirdi. Gonna’nın ardından, ekip olarak birçok başarılı mobil uygulamaya hatta web projesine imza attık.

Onur’un bu belirttiği yanılgılara ve hatalara birçok girişimci düşebiliyor. Önemli olan bu yanılgıların en kısa sürede farkına varıp, bir an önce bu yanılgıları çözmek için neler yapabileceğine bakmak…

Author Info

Burcu Gökgöz

One day, she gives lectures, next day she makes data analysis and the next day who knows. The queen of multi-tasking and glad to be the wildcard.